Så har kulden efterhånden fået fat i Danmark og de sidste dage har vi også kunnet se sne flere steder rundt om i landet. Så er det jo helt oplagt, at hygge med varm kakao. Derfor vil vi gerne dele vores opskrift på varm kakao eller varm chokolade, burde vi måske kalde den, med jer. Man kan købe laktosefri kakaomælk, men det er ikke altid lige let at finde. Men hvad gør det, når det er super nemt at lave sin egen og den så rent faktisk også kan blive endnu lækrere. Det eneste du skal bruge er en god mørk chokolade med 60-70% kakaoindhold – og husk at tjekke deklarationen for om det er gluten og mælkefrit – laktosefri mælk og lidt rørsukker. Hvis man helt skal undgå komælk, kan man erstatte mælken med eksempelvis kokosrismælk eller rismælk. Vær dog opmærksom på, at nogle af de plantebaserede mælkeerstatninger ikke egner sig til at blive varmet op. De vil blive meget tykke og skille. Mandelmælk er et eksempel herpå.

Til én kop varm chokolade skal du bruge følgende:

2 dl laktosefri minimælk eller f.eks. kokosrismælk
30 g mørk chokolade 60-70%
2 tsk rørsukker

Evt. laktosefri fløde til at piske til skum.

Hæld mælken i en gryde og varm langsomt op. Bræk chokoladen i stykker og tilsæt den sammen med sukkeret. Lad det smelte mens du rører i den varme mælk. Sørg for at det ikke kommer til at koge. Når chokoladen er smeltet og drikken godt varm, serveres den i krus evt. med lidt laktosefri flødeskum på toppen. Vil du forkæle dig selv eller dine kære ekstra meget, kan du jo altid servere lidt friskbagt bagværk fra vores butik til den varme chokolade.

God fornøjelse!